Site Overlay
FOXENTRY validace dat formulářů a našeptávání adres

Foxentry zatočí s datlováním formulářů

Už pěkných pár let se zabývám mimo přivádění kvalitní a relevantní návštěvnosti na web a hlavně eshopy také efektivitou a kvalitou webu z pohledu uživatelské přívětivosti a snadného a intuitivního ovládání. Moderně se tomuto odvětví internet marketingu říká UX (z anglického User Experience). Pokud se totiž podaří dostat kvalitu uživatelského rozhraní webu či eshopu na vyšší úroveň a přiblížit ji tak lidem, kteří s tím webem pracují, pak máte vyhráno.

Stále existuje mnoho online projektů, které nějaké uživatelské rozhraní prakticky téměř neřeší. Buď o disciplínách UX nebo CRO vůbec neví a nebo se v rámci omezeného času spoléhají na zakoupené šablony pro jejich CMS či nějaké základní high level best practises jako je mít viditelně na webu uvedený telefon a eshop provozovat na HTTPS. Tam však mnoho eshopařů končí a jen velmi malá část – zejména těch malých shopů – jde dál a snaží se odstranit veškeré klacky, které jejich eshopové řešení / šablona hází návštěvníkům klacky pod nohy.

Obecně je samozřejmě základem důvěryhodný design, šablona implementující nějaké lety ověřené best pratice, šifrovaný protokol HTTPS a optimalizace rychlosti odezvy a načítání stránek. Cokoliv dalšího už ovšem množí eshopaři považují za černou magii – vlastně podobně jako tomu je u pokročilejšího SEO. Přitom občas stačí udělat něco jednoduchého, rychlého a přitom v tomto směru velmi přínosného. Něco, co může usnadnit život desítkám, stovkám nebo i tisícům potenciálních zákazníků. Něco, co může dost zásadním způsobem ovlivnit poměr dokončených objednávek v eshopu a urychlit proces nákupu.

UX bordel ve formulářích pokladny v Magento Open Source

Foxentry je jednou z takových služeb, které se snadno nasadí na web a jejich efekt na konverze je přitom ohromný. Sám jsem si už v minulosti hrál v Magento s UX formulářů – zejména těch v košíku a pokladně. Defaultní zobrazení formuláře pro zadání fakturačních údajů vč. řazení prvků a celkové logiky je třeba v Magento Open Source (verze 1.9 a starší) velmi bídné. Jednak je to systém pro americký trh a tak implementuje dva řádky pro ulici a ještě ji nazývá v cs_CZ lokalizaci adresou, což prostě v našich končinách nedává smysl.

Dva řádky pro ulici, obstaróžní fax, povinný region (my máme v ČR regiony?), chybějící pole pro IČ a zmatek v polích. Krabicové nastavení nutí zákazníky zadávat nejprve něco, co vlastně není důležité a až potom přejde k něčemu, co je zásadní. Celý formulář upravuji tak, aby dával smysl pro místní zvyklosti. Zároveň odděluji striktně kontaktní údaje fyzických osob a firemní fakturační údaje (firma, IČ, DIČ), které je v ideálním případě dobré zobrazit až na rozkliknutí.

Našeptávání adres a firem

Kontrola formátu pro určitá pole v Magentu pro jistotu není vůbec. Na jednu stranu je to možná dobře, protože prudit českého zákazníka s tím, že zadal špatný formát telefonu pro USA asi nebude to pravé ořechové. Jediné co Magento kontroluje striktně je vlastně email, kde je formát jasně daný a tento formát je platný celosvětově. Chcete-li však lidem usnadnit práci s vyplňováním fakturační a dodací adresy a nebo dokonce předejít lidským chybám při zadávání jména, firemních údajů či formátu telefonu, pak jste byli donedávna nahraní.

Dnes už tomu tak není a celkem snadno a velmi efektivně můžete lidem zpříjemnit průchod pokladnou. Díky aplikaci Foxentry a jejímu API lze do checkoutu nasadit našeptávání adres vč. automatického doplnění města a PSČ. Pokud zákazník vyplňuje firemní údaje, stačí aby zadal IČ nebo název firmy / jméno živnostníka a vše ostatní se již dotáhne v reálném čase samo.

Validace telefonu a emailu

Kromě toho systém kontroluje formát a validitu telefonu a email. To znamená, že nejen ověří vstupy a do databáze už Vám sype checkout krásná čistá data bez chyb, ale zároveň skutečně ověřuje platnost takového telefonu i emailu. Zbavíte se tak snadno všemožných koumáků, fiškusů, chorobných zkoušečů, profesionálních testerů a dalších bordelářů, kteří jen plní databáze nerelevantními daty.

Pokud bych měl uvést klasický příklad z praxe – stávající kontrola emailu v Magentu sice odhalí, že email jan.novak@seznam je špatně a chybí TLD (.cz), ale už neodhalí, že v emailu jan.novak@seeznam.cz je překlep a jedno písmenko navíc. Prostě proto, že kdyby měl mít za sebou nějakou inteligenci a funkcionality, které by skutečně ověřovaly existenci domén a doručitelnost emailu na návštěvníkem uvedenou emailovou schránku, tak by zřejmě nešlo o neplacený open source software.

Foxentry toto vše umí a co je důležité, umí to sakra rychle. Žádné slovníkové rejstříky a dlouhé prodlevy, čekání, zaseknuté zešedlé formuláře. Prostě rychlé našeptávání, online kontrola a bleskurychlá odezva. Zákazníkům tak usnadníte život a zrychlíte proces nákupu, což v drtivé většině případů znamená i méně přemýšlení a váhání na jejich straně a to se rovná vyššímu konverznímu poměru. Klesá míra opuštěných košíků v krocích zadávání fakturačních / dodacích údajů. Zlepšují se vstupy a data jsou přesnější, bez lidské chyby, bez překlepů, s diakritikou, v očekávaném formátu …

Foxentry mohu jen doporučit

Také se vám to líbí tak, jako mě? Já jsem si Foxentry oblíbil už před pár měsíci. Nyní jde konečně o dotažený a stabilní software s komerčně dostupným API. Ceny jsou lidové – s ohledem na to, co služba poskytuje a jaký potenciální vliv na přímo na business. Data si tahá z otevřených dat, pracuje s geolokací, využívá dat uložených lokálně v prohlížeči (vyhledávání, populární adresy, uložená data formulářových polí).

Systém kontroluje překlepy, ze jména je schopen doplnit oslovení v 5. pádu i pohlaví. Eviduje všechny adresy a firmy v ČR a SR. Nasazení do Magenta je otázkou 2 minut (technicky). Drobné úpravy na úrovni formulářů pak zaberou chvíli – záleží vždy jak moc komplexní a precizní chcete v rámci jednotlivých formulářů být. GDPR mají ve Foxentry vyřešené (vstupy anonymizují a dále již pracují s anonymizovanou verzí dat).

Pokud se Vám do newsletteru občas hlásí zkoušeči, záškodníci a fiktivní spameři, tak lze pomocí Foxentry odfiltrovat drtivou většinu těchto vykuků. Systém totiž kontroluje existenci schránky na dané doméně. Díky tomu zvýšíte doručitelnost svým newsletterů, chránít svoji reputaci v rámci email marketingu a minimalizujete falešné odběratele newsletteru.

Author: Stanislav Puffler, DiS.

Ecommerce konzultant, specialista internet marketingu (SEO, PPC, zbožáky, UX, CRO, webová analytika, podpora prodeje na internetu) a vývojář webových aplikací (HTML, CSS, JS, PHP, SQL, XML). Hrdý certifikovaný stříbrný partner Shoptetu a Hubspot certified odborník na Inbound Marketing.