Magento 1.x je tu už spoustu let. Tehdejší firma Varien započala vývoj někdy v roce 2007, tedy před více než 13 lety. Základem pro novou ecommerce platformu byl osCommerce. Oficiální konec podpory jedničkové verze byl původně plánován na 17. listopadu 2018.
Termín podpory Magento 1 byl nakonec prodloužen do června 2020. Tedy prakticky o další dva roky. Dnes už víme, že je s podporou ámen a platforma M1 je stále děravější a děravější a provoz eshopu na M1 není ničím jiným než hazardem se zákaznickými daty.
Větší problém vidím v tom, že se lineárně snižuje počet komerčních rozšíření a služeb, do integrace s novými systémy se už nikomu moc chtít nechce, PHP se na své sedmičkové verzi také nebude držet věčně a takhle bych mohl asi dlouho pokračovat. Prostě provoz jedničkové verze Magenta bude po roce 2020 už prakticky nemožný.
V poslední době jsou sice pokusy o záchranu M1 formou open source forku – např. Mage One nebo velmi aktivní projekt Open Mage (jménem je mi docela sympatický). Z mého pohledu jde však – alespoň prozatím – více či méně o resuscitaci M1 či prodloužení života na lůžko beznadějně připoutaného pacienta. Třeba Open Mage slibuje prodloužení životnosti forku M1 o 5 let.
Bezpečnost pokulhává už nyní, za dva roky to bude děravá bestie
Stále větší problém je a bude s bezpečností. Už nyní víme, že jsou staré Magento eshopy napadané roboty, spamboty, záškodnickými skripty a podobně. Ze zkušenosti vidím, že 90% Magento 1.x eshopů má v systému stovky nebo tisíce fiktivních registrovaných zákazníků a odběratelů newsletteru. Tohle lze řešit celkem snadno ochranou formulářů, kterou ovšem Magento samo o sobě nemá.
Mě se osvědčil modul Google Invisible ReCaptcha od Amasty, který býval zdarma a nyní jej stále pilují a ladí i pro ty nejstarší verze Magenta 1 a tak stojí nějaké to euro. Pak už jen pod svým Google účtem vytvořit klíče pro Invisible ReCaptcha a modul nastavit. Fiktivní účty doporučuji vymazat, jelikož zbytečně vnáší bordel do administrace/databáze a hlavně u odběratelů zpravodaje jde o zcela nesmyslné příjemce emailů. Větší problém je už v tom, že se mohou vůbec registrovat spamboti a tím snižovat rating domény a celkovou doručitelnost emailů.
Magento Inc. se již zcela transformovalo pod křídla Adobe a na Magento 1.x z vysoka kašle. Nemonitoruje už ani hroby, natož aby vydávalo bezpečnostní záplaty nebo aktualizované verzi Magenta 1.9. Obecně se zdá býti nejlepším krokem z pohledu bezpečnosti přechod na Magento 2, ale tam jsem trochu skeptický a sdílím názor Neila Lynche.
Hosting pro Magento je v ČR problém č. 1
V ČR je problém zejména v hostingu, kdy většina běžných sdílených webhostingů to prakticky neumožňuje, jelikož neposkytují přístup k SSH. I proto dlouhodobě doporučuji multihosting Savana coby nejlepší Magento webhosting, jaký v ČR lze najít. Tím, že jde prakticky o managed VPS, dostane k hostingovému účtu SSH a díky tomu můžete Magento velmi snadno aktualizovat, patchovat a udržovat v kondici díky shell skriptům.
Kromě toho je možné využít i pokročilého kešování pomocí Memcached, které je jedničkovým Magentem podporováno a dokáže výrazně zlepšit rychlost odezvy eshopu. Velmi se mi osvědčila smrtící kombinace dobře dimenzovaného hostingu, Zend OPCache a Memcached v kombinaci s Lesti FPC (Full Page Caching). Tyhle věci, když se dobře zkombinují, tak je Magento ultra rychlé a ani to není moc pracné. Jen prostě na běžném sdíleném webhostingu můžete i na takovéhle legrácky zapomenout.
Máte-li Magento ve verzi 1.9.x, můžete si dokonce aktivovat PHP 7 nebo dokonce PHP 7.1 a díky modulu Inchoo_PHP7 honit Magento přes aktuálnější a hlavně výrazně rychlejší verzi PHP. Jen pozor, pro přechod na PHP 7.0 je potřeba zvolit master branch a pro ambicióznější přechod na PHP 7.1 novější vývojovou verzi 3.x. Existujou taky nástroje, které prověří celkovou kompatibilitu modulů a rozšíření třetích stran s PHP 7 … ty se budou dost hodit, protože v modulech je bordel a je to také jeden z důvodů těch zásadních změn při vývoji Magento 2.
Co dál? Magento 2 nebo něco jiného?
Nevýhoda Magenta v ČR spočívá ve velmi malém počtu odborníků a firem, které se na tuto ecommerce platformu orientují. Je tak velmi těžké najít někoho, kdo by Vám s eshopem pomohl a s Magento 2 je to ještě o něco horší. Mezi hlavní problémy dvojkové verze patří extrémní nároky na hosting (už takhle byly vysoké oproti ostatním open source CMS jako je Prestashop, WooCommerce nebo Open Cart) + náročný vývoj z pohledu znalostí a zkušeností vývojáře + nedostatek českých komerčních modulů pro Magento 2, které by usnadnili jeho nasazení v českém prostředí.
Proto se provozovatelé Magento 1.x eshopů drží často zuby nehty jedničkové verze. To je ovšem krátkozraké a s odkazem na výše uvedené informace to dává smysl tak do roku 2021. Pak už bude provoz neúnosný. Migrace na Magento 2 se vyplatí jen velkým eshopům, jelikož jde o extrémně náročnou, riskantní a nákladnou záležitost, která může výrazně převýšit investice do zbrusu nového eshopu. Provozovatele jsou zvyklí na workflow Magenta, rozšíření, šablonu a chtějí jít do dvojky ideálně s co nejmenší změnou … to však není možné.
Já osobně jsem se rozhodl už před rokem pro změnu a začal jsem část menších a středních eshopů svých zákazníků migrovat na pronajímanou platformu Shoptet. Tito zákazníci beztak nevyužívali ani desetinu potenciálu Magenta a většinu používaných funkcí bez větších potíží zastoupí funkcionality a rozšíření Shoptetu. Výhody takové migrace jsou celkem zřejmé:
- Jde o krabicové a funkčností dané řešení, takže se migruje bez zbytečných úprav na míru.
- Nějaké GDPR, EET a podobné věci jsou tam dávno vyřešené a odpadá tak finančně náročný vývoj.
- Už v základu dostanete HTTPS, responzivní design, best practise provedení základních funkčností eshopu.
- Importy dat zákazníků, odběratelů zpravodaje, produktů, kategorií a atributů zboží jsou dobře popsané.
- Marketingově je to skvěle řešené a pro české prostředí mnohem lépe připravené než Magento out of the box.
- Česká legislativa, účetní standardy, právní záležitosti a daňové povinnosti jsou ve srovnání s Magentem nebe a dudy ve prospěch Shoptetu.
- Neřešíte na nízké úrovni technické záležitosti jako hosting, dns, doménu, doručitelnost emailů apod.
- Přehledné, intuitivní a 100% lokalizované prostředí pro zákazníky i provozovatele eshopu.
- Ohromná komunita a velký počet firem / freelancerů, kteří Vám s eshopem pomohou.
- Připravuje se API a Marketplace, což může být blízké Magento vývojářům. Šablony je možné upravovat a brzy bude možné tvořit vlastní.