To nejcennější na internetovém marketingu jsou data. To co běžný „offline“ svět a jeho formy marketingu prakticky neposkytují, lze na internetu měřit a vyhodnocovat. Díky analýze webu a jeho návštěvnosti se tak můžete dozvědět:
- Odkud přichází Vaši návštěvníci a ze kterých zdrojů se rekrutují noví zákazníci nejvíce?
- Kde jsou slabá místa Vašeho webu, jelikož tam zákazníci stránky nejvíce opouští?
- Máte slabiny webu s vysokou mírou opuštění, kterou způsobuje nedostatečná přístupnost a použitelnost?
- Jaké stránky jsou nejvíce a jaké naopak nejméně navštěvované a proč tomu tak je?
- Jaká je kvalita návštěvnosti? Kolik času tráví lidé na Vašich stránkách a kolik stránek si zhruba prohlíží?
- Z jakých operačních systémů a prohlížečů lidé přichází? Máte pro tyto platformy web dostatečně optimalizovaný?
- Je obchodní výkon eshopu srovnatelný na mobilu, na tabletu i na desktopu?
- Které zdroje návštěvnosti jsou pro Váš business nejcennější a přináší nejvíce nákupů a poptávek?
- Byla kampaň, do které jste investovali tisíce korun, úspěšná nebo spíš neúspěšná?
Internetový marketing jde ruku v ruce s měřením kvality / kvantity návštěvnosti a návratnosti investic vložených do výstavby, správy a propagace Vašeho webu či internetového obchodu. Pokud neměříte komerční výkonnost Vašich stránek a nesledujete trendy v její návštěvnosti, nemůžete dost dobře vyhodnotit úspěšnost Vašeho internetového podnikání a provést potřebné kroky ke zlepšení.
Nasazení a využití analytických nástrojů
Pro měření a vyhodnocování návštěvnosti slouží analytické nástroje jako jsou Google Analytics, Adobe Analytics Cloud, Webtrends, Yahoo Analytics, NaVrcholu, Piwik a další. Pro pokročilejší práci s daty pak slouží nástroje vhodné pro optimalizaci konverzního poměru, A/B testování a zlepšování UX webu jako je Optimizely, Google Analytics Experiments, Kissmetrics, Crazy Egg, Hotjar, Unbounce nebo BrowserStack. Pro internetové obchody doporučuji minimálně nasazení Google Analytics. Pro behaviorální analýzu preferuji Yandex Metrica (pro ty, kdo chtějí ušetřit – je zdarma) nebo HotJar. Důvody pro tuto volbu jsou prosté:
- Nástroj od Google je zdarma pro komerční i nekomerční užití.
- Široké spektrum měřených metrik a propracované rozhraní pro správu analytických dat vč. grafů, automatických reportů a exportů dat do PDF, Excelu či strukturovaného textu.
- Silné nástroje pro měření komerční úspěšnosti webu – tzv. modul eCommerce.
- Snadná integrace s weby a eshopy. Hotové moduly pro měření do WordPressu, pro Magento, Prestashop i další open source i closed source platformy.
- Vynikající dokumentace, skvělá komunita, mnoho online i tištěných publikací, možnost certifikace.
- Velká rozšířenost nejen ve světě a v USA, ale také u nás v ČR.
- Možnost omezit zdroje návštěvnosti, které se nemají započítávat do statistik a tím je zkreslovat (např. provozovatele eshopu, pobočkové pracovníky a správce marketingu).
Analýza webu
Díky analýze Vašeho webu se budete moci přizpůsobit návštěvníkům a potenciálním zákazníkům, napravit chyby ve struktuře a přístupnosti webu a zvýšit tak komerční úspěch Vaší prezentace na internetu. Analýza webu je komplexní report o stavu Vašich webových stránek zahrnující mnoho faktorů, jež přímo ovlivňují úspěch Vašeho online podnikání. Mezi ty nejdůležitější faktory patří:
- Přístupnost webu a použitelnost (především navigace stránek, viditelnost řídících prvků a hierarchie struktury webu).
- Grafická podoba stránek a design, layout a opodstatněné rozmístění prvků na stránkách.
- Technické zpracování stránek, URL architektura, validita kódu na webu a použité technologie.
- Připravenost na optimalizace pro vyhledávače, rozsah linkbuildingu a možnost indexování stránek vyhledávači.
- Komerční přesvědčivost, rozmístění a provedení prvků typu Call for Action.
- Obsahová stránka webu – originální obsah, kvalita zpracování textů i multimediálního obsahu.
- Konkurence v oboru a umístění ve v rámci konkurence na internetu.
SEO analýza
Specifickou formou webové analýzy je SEO analýza. Ta se zaměřuje výhradně na optimalizaci webu pro vyhledávače a to na dvě části – onPage faktory a offPage faktory. První část přináší informace o stavu Vašeho webu v souvislosti s indexování vyhledávači. Tj. kvalitu zpracování stránek z pohledu vyhledávačů, přítomnost a kvalitu zpracování významných elementů stránky jako jsou meta informace, titulky stránek a interní / externí odkazy. Hodnotí chyby v URL architektuře, dostupnost a zpracování mapy stránek stejně jako dalších nástrojů pro nastavení práv vyhledávačů (robots.txt) či unikátnost obsahu.
Druhá část analýzy se pak zaměřuje na offPage faktory, což je v rámci optimalizace pro vyhledávače oblast zpětných odkazů – tedy linkbuilding. Report řeší kvalitu klíčových slov a jejich výskyt na webu a především na stránkách mimo Váš web. Hodnotí se kvalita a kvantita zpětných odkazů, hodnocení webu a jeho zpětných odkazů z pohledu internetových vyhledávačů či přítomnost a kvalita prezentace firmy na sociálních sítích.
Analýza návštěvnosti
Další speciální formou analýzy webu je Analýza návštěvnosti. Ta přináší informace o kvantitě a kvalitě návštěvnosti Vašich internetových stránek. Segmentuje návštěvníky stránek podle několika metrik:
- Zdroj návštěvnosti (stránek či vyhledávačů, ze kterých přišli)
- Technické informace (operační systém, internetový prohližeč, verze Flash, přítomnost Javy a JavaScriptu a další)
- Demografie (v principu tyto statistiky poskytují jen některé reklamní sítě a vybrané analytické nástroje)
Report informuje o nejúspěšnějších vstupních stránkách webu a nastíní, které stránky by naopak měly být upraveny, aby se staly stejně úspěšné. Analýza rozebírá kvalitu návštěvnosti podle zdrojů a technologií – dozvíte se tak třeba, že:
- Vámi prosazovaná rozsáhlá registrace do webových katalogů přivádí jen mizivou a navíc nekvalitní návštěvnost.
- Zdrojem vysoké a přitom kvalitní návštěvnost je např. server Firmy.cz a stálo by tak za to, umístit tam placený zápis.
- Ze sociálních sítí má význam věnovat úsilí jen Facebooku. Z LinkedIn přichází lidé se zájmem o práci a tudíž by bylo dobré nasměrovat je na stránku Kariéra.
- PPC kampaň na Google Vám přinesla za měsíc dvacet konverzí v hodnotě 10 000,- Kč a přitom jste do kampaně vložili 15 000,- Kč. Bylo by tedy vhodné kampaň optimalizovat, snížit náklady na správu nebo zlepšit faktory komerční úspěšnosti na cílových stránkách kampaně.
- Nejvíce lidí, kteří kupují Igráčky, přichází ze serverů pro děti. Proč tedy nepodpořit prodej tohoto zboží bannerovou reklamní kampaní na stránkách určených právě dětem?
- Na stránce rozcestníku lidé tráví jen několik málo vteřin a opuští web. Po prozkoumání můžete zjistit, že byl obsah stránky omylem smazán Vaším novým editorem webu.
Přínosy analýzy návštěvnosti jsou rozsáhlé a záleží jen na Vás, kterou z potřeb ve své poptávce po analytických službých Open Mage vyzdvihnete. Komplexní report je k dispozici všem bez rozdílu. Za detailní zpracování určité části reportu si připlatíte jen v řádech stokorun a získáte tak velmi hodnotný podklad pro rozvoj Vašeho podnikání na internetu. Trochu jiné metriky řeší report v rámci konverzních webů (prodej služeb, předplatného online, eshopy a podobně). Vyžádejte si ceník analýzy na míru Vašeho webu či internetového obchodu.