Pravidla pro ukládání cookies v rámci internetu se zpřísní a to již od 1.1.2022! Poslanecká sněmovna schválila novelu zákona o elektronických komunikacích, která přináší zásadní změny. Nově bude potřeba explicitní souhlas k ukládání cookies nad rámec těch nutných k provozu web.
Nyní bude nutné před jakýmkoliv nakládáním s cookies třetích stran, marketingovými a analytickými cookies, získat souhlas návštěvníka webu. Dříve nebude možné cookie vytvořit a uložit v prohlížeči uživatele. Návštěvník se sám rozhodne zda cookies akceptuje a to buď v plném rozsahu nebo si vybere jen některé a nebo nebude akceptovat žádné (kromě těch nejnutnějších k provozu webu).
Jakých cookies se to týká?
Typicky půjde o monitorovací cookies pro webovou analytiku. Nejznámější z nich je zřejmě Google Analytics. Nicméně stejně tak to postihne i alternativní analytické nástroje jako jsou Webtrends, Matomo, Piwik či Adobe Analytics.
Stejně tak postihně změna nasazení nástrojů behaviorální analytiky. Mezi ty patří třeba Mixpanel, Hotjar, Smartlook, Optimizely nebo MS Clarity. Kromě analytiky jde však především o marketingové nástroje. Typickým příkladem je google a facebook remarketing nebo seznamácký retargeting. Patří sem však i veškeré monitorovací a sledovací pixely – Facebook Pixel, Glami pixel, Biano pixel a další.
Jaká cookies se nachází na vašem webu snadno zjistíte pomocí skeneru od CookieYes.
Jak změna ovlivní mé podnikání?
Záleží jak dobře se připravíte a jakým způsobem implementujete požadované změny do praxe. Z pohledu uživatelského zážitku (UX) půjde o ideální grafické zpracování cookie lišty s tzv. cookie consent. Pokud bude vše dobře připraveno, nemusíte přijít o velké procento dat, které jsou pro Vaše business rozhodování naprosto zásadní.
Pokud implementaci podceníte nebo odfláknete, můžete přijít klidně o desítky procent dat pro Vaše analytické a marketingové nástroje a to už může pořádně bolet. Pro tyto účely se vyrojilo několik placených nástrojů typu CMP – tedy consent management platform. Krabicová řešení Shoptet a Eshop-Rychle chystají vlastní řešení CMP, které však k dnešnímu dni (16.12.) stále není veřejně dostupné a přípravy ze strany provozovatelů eshopů tak budou probíhat „na poslední chvíli„.
Z placených nástrojů se mi nejvíce osvědčil svojí jednoduchostí, snadnou implementací a akceptovatelnou cenou nástroj CookieYes. Daří se mi jej nasadit jak na weby běžící na redakčním systému WordPress, tak na statické HTML weby či zastaralé open source eshopy typu Zen Cart a vyřešit tak trn v patě elegantně, efektivně, hezky a rychle. Mám jej nasazen mimo jiné i na tomto svém webu.
Z neplacených nástrojů lze využít možnosti Google Consent Mode, který nějakým způsobem řeší služby Google Ads a Analytics. Nicméně nasazení není rozhodně triviální a pokud do hry vstupuje třeba Google Tag Manager je to ještě o fous komplikovanější. Naopak třeba výše zmíněný CookieYes umožňuje využít nasbíraných souhlasů a volat si jejich stav v rámci GTM a vesele tam pak načítat jednotlivé značky po předchozí kontrole stavu souhlasu.
Jak funguje Consent Management Platform?
CookieYes má cookies rozdělené do několika kategorií. Tu, ke které není potřeba souhlas, nazývá Necessary (tedy nezbytné pro běh webu, třeba session ID nebo obsah košíku v eshopu). Dále tam jsou cookies funkční (Functional), mezi které patří třeba cookie, které řeší nějakou funkcionalitu webu (typicky anketu), ale nejde o nezbytnou funkci a nebo jde dokonce o cookie třetí strany.
Následují kategorie nejvíce využívané v online marketingu pro analytické, sledovací, vyhodnocovací a reklamní služby. Tedy Analytics, Performance a Advertisement. To jsou přesně ty typy cookies, které vadí lidem z pohledu jejich soukromí. Nezařaditelné cookie kategorizuje nástroj do Others. Vy si pak můžete sami určit, do které z kategorií nějaké nově identifikované cookie přesunete.
CookieYes umí automaticky skenovat web a sám hledat používaná cookies. To je skvělé u webů, které dokonale neznáte a tušíte, že někde v rámci uživatelské či zákaznického účtu může být cookie, u které netušíte co ji spouští a kde ovlivnit její spuštění až po souhlasu. CMP vyřeší takové bolavé místo za vás. Prostě cookie blokne a pokud ji zná, tak ji i správně kategorizuje. Pokud ne, dá ji do Others a správa takových cookies je pak na vás.
Texty cookie lišty si můžete formulovat podle svého. Veškeré původní anglické texty přeložit do češtiny (není jich moc). Snadno si nastavíte, jak má být lišta pozicována, zda bude pozadí bílé či černé a podobně. Podle tarifu pak lze využít vlastní CSS styly a branding v podobě loga. Nejvyšší tarif umožní odstranit zcela brand CookieYes.
A to nejlepší nakonec. Pro menší jednoduché weby postačí i verze FREE zdarma. Neváhejte tak CookieYes vyzkoušet. Je ideální pro firmy, které mají třeba dva web – jeden složitější s vícero cookies, kde se vyplatí placený tarif a jeden microsite nebo jednodušší web, kde postačí FREE verze. Jedna firma může mít maximálně jeden FREE tarif, více však nikoliv.
Pokud byste chtěli pomoci nasadit CookieYes na váš web, nastavit jej, přeložit texty, nastylovat, analyzovat cookies webu a kategorizovat je, tak se na mě neváhejte obrátit. Rád se vším pomohu.